Dla wielu dzieci rozpoczęcie uczęszczania do przedszkola jest wielkim wydarzeniem, dlatego tak ważna jest adaptacja dzieci w przedszkolu. Przekroczenie progu przedszkola na równi z maluchami przeżywają także rodzice i dziadkowie, gdyż nagle w życiu dziecka zachodzi wiele zmian.

Bezpieczny, przewidywalny dom z dobrze znanymi rodzicami i opiekunami zamienia dziecko na przedszkole, w którym wszystko jest nowe, nieznane. Dodatkowo początkujący przedszkolak musi zmierzyć się z nowymi, nieznanymi sytuacjami, w których może zostać zachwiane poczucie bezpieczeństwa dziecka, a nieraz mogą pojawić się pierwsze lęki. Adaptacja do przedszkola polega również na tym, że rodzice muszą oswoić się z nową sytuacją. W końcu dziecko samo będzie przebywać w grupie rówieśniczej i obecność troskliwych rodziców nie zawsze będzie już mu niezbędna.

Bez płaczu do przedszkola? To możliwe, czyli rzecz o dobrej adaptacji!

Aby dzieci i rodzice stopniowo i w bezpiecznych okolicznościach mogli oswoić się z nowym etapem w życiu dziecka potrzebny jest czas na spokojną i przemyślaną adaptację do nowego środowiska jakim jest przedszkole.

Adaptacja do przedszkola

W pierwszym etapie procesu adaptacji warto, aby rodzice mieli czas i warunki na zapoznanie się z przedszkolem. Warto zaplanować indywidualne spotkania z rodzicami w przedszkolu.

W czasie indywidualnych spotkań z rodzicami zupełnie inaczej przebiega sama adaptacja dziecka. Niepubliczne przedszkole Happy Kids’ Academy może wtedy zaprezentować swoją ofertę edukacyjno-wychowawczą i sposoby pracy przedszkola, a także odpowiedzieć na pytania rodziców. Po spotkaniu informacyjnym z rodzicami przychodzi czas na zapoznanie dziecka z nowym miejscem, czyli adaptacja dziecka w przedszkolu. Prezentacja miejsca dziecku, gdzie będzie spędzać czas jest bardzo ważna. W tym celu dobrze jest przemyśleć, kiedy i w jakich okolicznościach dziecko wraz z rodzicami może odwiedzić przedszkole. Takie wizyty dziecka, w towarzystwie troskliwych i kochających rodziców pozwalają w naturalny i komfortowy sposób zapoznać się z przedszkolem. W trakcie spotkania dziecko ma możliwość po raz pierwszy zobaczyć, jak jest urządzone przedszkole, pobawić się zabawkami a także porozmawiać z nauczycielką.

Prawidłowa adaptacja dziecka do przedszkola

Gdy już przedszkole nie jest dla dziecka nieznanym miejscem przychodzi czas na cykl zajęć adaptacyjnych. Zajęcia adaptacyjne najkorzystniej rozpocząć przed pierwszym regularnym dniem w przedszkolu, czyli przed 1 września lub przed dniem, od kiedy dziecko ma zacząć uczęszczać do przedszkola. Tygodniowy cykl zajęć pozwoli stopniowo w przyjaznej i przemyślanej atmosferze przygotować dziecko do samodzielnego pobytu w przedszkolu. W trakcie zaplanowanych zajęć stopniowo rodzice oddalają się z sali przedszkolnej. Na coraz dłuższy czas dziecko zostaje pod opieką nauczyciela.

Nie wszystkie dzieci 1 września wchodzą do przedszkola bez płaczu…

Niektórym dzieciom nadal trudno jest rozstać się z rodzicami. Nadal wolałyby, aby przy zabawach w przedszkolu towarzyszył także rodzic. Mimo tego, że atrakcyjność kolegów jako towarzyszy zabaw jest bardzo znacząca, rozstanie z kochającymi rodzicami jest nadal bardzo trudne. Dzieci swoje obawy sygnalizują rodzicom w formie płaczu. Małe dziecko swoje lęki i obawy przeżywa tak samo jak jego rodzice, tylko nie potrafi o nich mówić a sygnalizuje je płacząc. Płacz towarzyszy dziecku przy rozstaniu z rodzicami, często też pojawia się w porze obiadowej. Są to te momenty, które szczególnie dotkliwie uświadamiają maluchom brak osób bliskich. Jednak zazwyczaj płacz dziecka mija po dwóch tygodniach, a niekiedy około miesiąca. Zdarzają się jednak dzieci, dla których jest jeszcze za wcześnie, aby stać się przedszkolakami. Rozstanie z rodzicami jest tak silnym przeżyciem, że dzieci nie są w stanie tego zaakceptować i reagują na te silne przeżycia emocjonalne stałym płaczem. W takich przypadkach warto zastanowić się nad powrotem dziecka w późniejszym czasie np. za rok.

Są także dzieci, które od pierwszych chwil w przedszkolu czują się w nowym środowisku, jak u siebie w domu.

Rola nauczyciela w procesie adaptacji dzieci trzyletnich do środowiska przedszkolnego

Aby ułatwić dzieciom korzystanie z oferty przedszkolnej, warto zastanowić się jakie obszary rozwoju dziecka warto wesprzeć. Rola nauczyciela w procesie adaptacji dzieci trzyletnich do środowiska przedszkolnego to jedno, ale rola rodzica jest też niezbędna. Przedszkolak samodzielny to przedszkolak odnoszący sukcesy. Aby mały przedszkolak mógł odnosić w przedszkolu sukcesy musi posiadać umiejętności samoobsługowe. Dzieci sygnalizujące i sprawnie załatwiające potrzeby fizjologiczne, umiejące sprostać czynnościom higienicznym, podejmujące próby samodzielnego jedzenia, rozbierania i ubierania się – są o wiele pewniejsze, czują się znacznie lepiej niż ich mało samodzielni rówieśnicy.

program adaptacyjny w przedszkolu

Gdy nasze dziecko rozpoczyna edukację przedszkolną, rodzice powinni pamiętać jeszcze o jednej ważnej rzeczy. Aby dziecko miało poczucie bezpieczeństwa nie można zawieść jego zaufania. Nie wolno dziecka zwodzić obietnicami. Przy trudnych porannych rozstaniach nie należy wymykać się po kryjomu, nie wolno obiecywać szybkiego powrotu np. zaraz po obiedzie. Niedotrzymanie obietnicy może dziecko odczuć jako zagrożenie np. porzucenie.

W wyniku dobrze przemyślanego programu adaptacyjnego wrzesień nie jest dla maluszków i ich rodziców trudnym miesiącem, ponieważ przedszkole nie jest dla nich czymś nowym, a pani i koledzy są już znanymi osobami.

Pierwsze dni w przedszkolu – to pomaga:

  • Aranżowanie wypraw do przedszkola pozwala dziecku oswoić się z nowym miejscem.
  • Doświadczenia wcześniejsze z rozstaniem, np. pozostawanie pod opieką dziadków, sprawia, że dziecku łatwiej zostać w przedszkolu.
  • Autko lub inna mała zabawka, ulubiony pluszak, kocyk zabrany do przedszkola z domu daje dziecku poczucie bezpieczeństwa.
  • Pozytywne nastawienie rodziców – warto pamiętać, nasze emocje udzielają się dzieciom.
  • Tata lub mama, warto aby to rodzice towarzyszyli dziecku w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu.
  • Akceptowanie uczuć dziecka – dziecko ma prawo się bać. Akceptujmy, nazywajmy emocje, które doświadcza, wspierajmy.
  • Czytanie książeczek/opowiadanie o własnych doświadczeniach związanych z przedszkolem również pomaga dziecku oswoić się z nową sytuacją.
  • Jeśli rodzic obiecuje, że będzie po obiadku, po podwieczorku ważne, aby tej obietnicy dotrzymał.
  • Angażowanie dziecka we wspólny zakup wyprawki np. szczoteczki do zębów, kapci (danie wyboru) sprawi, że pójście do przedszkola będzie wspaniałą przygodą 🙂

Zespół Happy Kids’ Academy – Europejskie Przedszkole Językowe