Strona główna/Nowoczesna edukacja

Nowoczesna edukacja

Program MEN uzupełniamy autorskim programem wspierającym rozwój umiejętności emocjonalnych i społecznych oraz nowoczesnymi programami i metodami.

Autorski program rozwijający inteligencję emocjonalną – głównym celem jest przygotowanie dzieci do świadomego kierowania swoim zachowaniem w trakcie przeżywania silnych emocji i uczuć tak, aby były one źródłem pozytywnej reakcji ze strony środowiska.
Happy Kids’ Academy pracuje wedug swojego Autorskiego programu kształtowania umiejętności emocjonalnych i społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym. W oparciu o program przedszkole realizuje swoją misję rozwoju inteligencji emocjonalnej u dzieci.
Wiek przedszkolny to czas, kiedy dziecko najefektywniej zdobywa nową wiedzę i umiejętności, dlatego tak ważne jest, aby stworzyć odpowiednie warunki i zapewnić atmosferę sprzyjającą kształtowaniu umiejętności z zakresu inteligencji emocjonalnej.
W skład inteligencji emocjonalnej wchodzą kompetencje emocjonalne i społeczne.
Umiejętności społeczne i emocjonalne to kapitał, który pozwala dziecku:
• rozpoznawać swoje emocje i nimi zarządzać,
• wyznaczać i osiągać pozytywne cele,
• okazywać troskę i zainteresowanie innym,
• udzielać pomocy i prosić o pomoc,
• budować i rozwijać pozytywne relacje z innymi,
• nawiązywać przyjaźnie,
• konstruktywnie i z szacunkiem dla drugiej osoby rozwiązywać konflikty i problemy,
• skutecznie radzić sobie w trudnych sytuacjach.
Kompetencje społeczno-emocjonalne możemy definiować jako umiejętności komunikacyjne, rozpoznawania i kierowania swoimi emocjami, budowania dobrych relacji z innymi, ustalania i osiągania pozytywnych celów, a także ograniczania destrukcyjnych czy agresywnych zachowań.

Metoda imersji językowej – z ang. „immerse” = zanurzać się, stanowi jedną z metod pracy w placówkach dwujęzycznych dla dzieci. Polega ona na wprowadzeniu dziecka w świat języka obcego, bez wyjaśnień i tłumaczeń w języku ojczystym. Właśnie od takiego sposobu działania wzięła się nazwa metody – dzieci są zanurzane w języku obcym. Dzieci poznają język intuicyjnie, obserwują uważnie otoczenie i sytuacje, których opis w danym języku przyjmują w sposób naturalny – obserwują i zapamiętują. Proces ten przebiega analogicznie jak poznawanie języka ojczystego. Metoda immersji jest uznawana za jedną z odnoszących największe efekty w nauczaniu dzieci języka obcego.

CLIL – Content and Language Integrated Learning

W naszym przedszkolu oferujemy zajęcia CLIL (Content and Language Integrated Learning), czyli Zintegrowane Nauczanie Przedmiotowo-Językowe, jako ekscytujący i skuteczny sposób na naukę języka angielskiego przez małe dzieci. Metoda ta została opracowana przez Davida Marsha i Do Coyle, profesorów z Uniwersytetu w Jyväskylä w Finlandii, i jest obecnie stosowana w najlepszych systemach edukacyjnych na całym świecie. CLIL łączy naukę języka z praktycznym odkrywaniem.

CLIL to metoda nauczania, w której dzieci uczą się nowego języka, jednocześnie poznając prawdziwe zagadnienia, takie jak nauka, sztuka, matematyka czy przyroda. Zamiast zapamiętywać słowa, dzieci przyswajają język w sposób naturalny, badając, budując, tworząc i eksperymentując podczas zabaw i angażujących zajęć. Angielski staje się częścią doświadczenia, a nie tylko przedmiotem nauki.
Nasze zajęcia CLIL nie tylko wspierają wczesny rozwój języka angielskiego, ale także rozbudzają ciekawość, budują pewność siebie i zachęcają do krytycznego myślenia. To radosny, immersyjny sposób na przygotowanie dzieci do szkoły i życia.

Dziecięca matematyka prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej wprowadzająca dzieci w świat matematyki. Program ten wychodzi z założenia, że istotą wspomagania rozwoju jest mądrze organizowany proces uczenia się dzieci. Dlatego w programie tym najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. To dzięki nim dziecięcy umysł tworzy pojęcia i umiejętności. Doświadczenia są specjalnie dobrane i korzystnie dostosowane do potrzeb dziecka, przyczyniają się do rozwijania dziecięcego myślenia i hartowania dziecięcej odporności emocjonalnej.

Metoda Dobrego Startu – metoda dobrego startu to system ćwiczeń oddziałujących przede wszystkim na procesy instrumentalne: percepcyjne i motoryczne. Zasadniczą rolę odgrywają w tej metodzie trzy elementy: wzrokowy (wzory graficzne), słuchowy (piosenka) i motoryczne (wykonywanie ruchów zorganizowanych w czasie i przestrzeni, odtwarzanie wzorów graficznych, zharmonizowanych z rytmem piosenki). Metoda dobrego startu oprócz rozwijania percepcji, motoryki i integracji percepcyjno-motorycznej kształci też zdolność rozumienia i operowania symbolami abstrakcyjnymi, co ma szczególne znaczenie dla dzieci rozpoczynających naukę szkolną.

Metoda Projektu Badawczego – daje równe szanse pracy i współpracy wszystkim dzieciom. Jest to metoda wyzwalająca aktywność, samodzielność dzieci, motywująca do podejmowania działania. Praca z dziećmi metodą projektów prowadzi do zmiany pozycji nauczyciela z osoby przekazującej wiedzę w organizatora działalności dzieci tak, aby zdobyte nowe umiejętności i doświadczenie wykorzystywać w trakcie aktywnego działania. Dzięki pracy metodą projektu dzieci stają się odkrywcami, badaczami i z zaangażowaniem wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce.

Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – to system ćwiczeń i zabaw ruchowych, które wywodzą się z naturalnych potrzeb dziecka . Mają one szczególne znaczenie dla rozwoju sfery ruchowej, emocjonalnej i społecznej. W metodzie ruchu rozwijającego wykorzystuje się dotyk, ruch, ćwiczenia świadomości ciała i przestrzeni oraz wzajemne relacje. Dziecko poznaje własne ciało i przestrzeń, która je otacza, spotyka w niej innego człowieka, uczy się współpracować, zdobywa zaufanie do siebie i innych, a czując się bezpieczne może stać się twórcze. Ruch jest zabawą, która daje przeżycie radości i dzielenia jej z innymi, co jest bardzo ważne w nawiązywaniu kontaktów społecznych.

Pedagogika zabawy – to aktywność w trakcie, której następuje przekazywanie treści oraz wywoływanie emocji poprzez oddziaływanie na różne zmysły. Ruch, gest, dotyk, taniec, dźwięk, malowanie, gra ról, pantomima – to cała gama środków wyrazu, jakie mają do dyspozycji prowadzący i uczestnicy zabawy. To metoda pracy z grupą, która ułatwia kontakty pomiędzy poszczególnymi członkami danej grupy na bezpiecznym, zaakceptowanym przez wszystkich poziomie. Podpowiada, co zrobić, aby te kontakty dawały jak największe korzyści zarówno grupie, jak również poszczególnym jej członkom.

Bajkoterapia – jest nowoczesną metodą stymulowania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym wykorzystujące czytanie, słuchanie lub oglądanie odpowiednio dobranych pozycji (lub fragmentów) literatury dla dzieci. Przyczynia się do pozytywnego kreowania świata i własnej osoby dziecka. Jej zasadniczym celem jest redukcja lęku, napięcia, nieprzyjemnych emocji, które niekorzystnie wpływają na rozwój dziecka. Bajkoterapia dodatkowo rozwija osobowość dziecka poprzez prezentowanie literackich wzorców godnych naśladowania, wzbogaca wiedzę, kształtuje zdolności językowe, pobudza wyobraźnię, przyczynia się do kształtowania zdolności do rozumienia pojęć moralnych i powoduje rozwój uczuć.

Muzykoterapia to doskonały sposób przełamywania nieśmiałości dzieci. Taniec i nieskrępowany i spontaniczny ruch z nim związany przyczynia się do podwyższania samooceny oraz własnej wartości, a także korzystnie wpływa na kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby. Taniec to także forma uwolnienia się od wewnętrznych napięć i niepokojów, to aktywność stwarzająca możliwość ujścia nagromadzonym emocjom.

Zajęcia umuzykalniające w oparciu o metodę Edwina W. Gordona – polegają na stymulowaniu rozwoju muzycznego dziecka głównie za pomocą śpiewu. Ich głównym celem jest rozwój zdolności muzycznych i kształtowanie języka muzycznego, który wspiera wszechstronny rozwój dziecka. Zajęcia odbywają się w formie śpiewanek i rytmiczanek. Wzbogacony jest słownik ruchowy dziecka, rozwijana wrażliwość, kształtowany głos, doskonalone umiejętności śpiewania, współdziałania z innymi, naśladowania oraz wywoływania reakcji ruchowych. Wyniki wielu badań naukowych pokazują, że dziecko, które od pierwszych miesięcy swojego życia ma kontakt z muzyką, pełniej się rozwija, szybciej reaguje na bodźce zewnętrzne oraz ma lepszy kontakt ze światem.

Zwracamy szczególną uwagę na to, że każde dziecko ma prawo do rozwoju we własnym tempie i zgodnie z indywidualnymi możliwościami.